Wybieramy Zdrowie – Chcesz przekonać dziecko do zdrowego odżywiania? To nie takie trudne!

 kategoria wpisów: Przed nami

    Dla wielu z nas wprowadzenie zdrowych nawyków w domu wydaje się trudne. Spokojnie, nie musi od razu być idealnie. Zacznij od wprowadzenia kilku zasad, które wydają Ci się najważniejsze i stosunkowo łatwe do przeforsowania. W miarę możliwości włączaj dziecko do zmian i rozmawiaj z nim o tym, dlaczego będziecie jeść nieco inaczej i zmienicie swojego nawyki. Jeśli Ty entuzjastycznie i szczerze podejdziesz do zdrowego stylu życia, jest szansa, że Twoje dziecko podejdzie do tego podobnie.
     
    Jak zacząć?

    Zanim jednak wyruszysz do sklepu czy do kuchni, mamy dla Ciebie jeszcze kilka wskazówek. Z pewnością to Ty znasz swoje dziecko najlepiej, wiesz, co może być dla niego atrakcyjne i jak z nim rozmawiać. Oto kilka wypróbowanych porad:

    • Bądź przykładem. To chyba najważniejsza zasada w odniesieniu do wszystkich zachowań dzieci. Nie licz na to, że Twoje dziecko ze smakiem będzie zajadało marchewkę, podczas gdy Ty zjesz paczkę chipsów. Potraktuj zmiany w jadłospisie jako przygodę dla całej rodziny.
    • Nie skupiaj się na szczegółach. Trzymaj się przede wszystkim zasady, że Twoje dziecko powinno jeść jak najwięcej świeżych, nieprzetworzonych produktów. Szczególne na początku, jeśli zbyt sztywno trzymamy się wprowadzenia wszystkich koniecznych składników, może być ciężko. W dodatku, dzieci potrafią być wybredne w stosunku do nowych produktów. Daj Wam czas na wprowadzanie nowego, zdrowego stylu odżywiania.
    • Gotuj w domu. Kiedy tylko to możliwe, gotuj w domu. Jeśli nie masz na to czasu, możesz przygotować większe porcje na kilka dni. Angażuj swoje dziecko w pomoc przy przygotowaniu posiłku. Jeśli będzie miało wkład w przygotowanie zdrowych posiłków, łatwiej się do nich przekona.
    • Zadbaj o zdrowe przekąski. Postaraj się, by Twoje dziecko zawsze miało pod ręką zdrową przekąskę w postaci owoców lub warzyw. Ograniczysz dzięki temu podjadanie słodyczy czy chipsów.
    • Dostosuj rozmiar porcji. Jeśli Twoje dziecko notorycznie nie zjada całej porcji, którą mu podajesz – zmniejsz ją. Zastosuj mniejsze talerze i sztućce. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia. Podobnie w drugą stronę – jeśli Twoje dziecko zje każdą ilość, jaką mu podasz, serwuj potrawy w określonych porcjach.
    • Zaangażuj dziecko. Chodzi nie tylko o wspólne gotowanie, ale też wspólne zakupy i czytanie etykiet. Kiedy dziecko poczuje, że uczestniczy w „misji zdrowe odżywianie”, podejdzie do niej z większym entuzjazmem.
    • Użyj podstępu. Oczywiście najlepszym sposobem jest rozmowa z dzieckiem i wspólne przygotowywanie potraw, ale od czasu do czasu możesz wykorzystać element zaskoczenia. Dodaj warzyw do ulubionego obiadu dziecka, „przemyć” warzywa do kanapek, użyj owoców zamiast słodkiej polewy w deserze… ilość możliwości jest spora. Może okaże się, że zdrowe składniki wcale nie muszą być niesmaczne?
    • Nie walcz. Jeśli wprowadzanie zdrowych zasad do jadłospisu Twojego dziecka nie idzie najlepiej, nie rób niczego na siłę. Zacznij od małych kroków. Nie przekupuj dziecka słodyczami za zjedzenie porcji warzyw, nie każ zjadać mu całej porcji zdrowego posiłku, jeśli mu nie smakuje. Jeśli jedzenie stanie się źródłem konfliktu w Waszym domu, trudno będzie o wprowadzenie zdrowych nawyków.
    Do dzieła!

    Wprowadzanie zdrowych zasad żywienia powinno być przygodą całej rodziny. Staraj się włączać dziecko w świadome przygotowanie posiłków, gdy tylko to możliwe. Rozmawiajcie, dlaczego to jest ważne. Jeśli dziecko zbuduje zdrowe nawyki w domu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie dokonywać też zdrowych wyborów w szkole czy podczas zabaw z rówieśnikami. 
    Autorka: Iga Palacz

     Źródło: www.wybieramyzdrowie.pl

    Polecane artykuły:
    Szybki kontakt

    Jeśli mają Państwo jakieś pytania, sugestie, zapraszamy do kontaktu. Odpowiemy najszybciej jak będzie to możliwe

    Not readable? Change text. captcha txt