MATEMATYKA W KUCHNI

 kategoria wpisów: Nasze akcje, Przed nami

    Zbliża się czas świąt , w domu sporo pracy w związku z przygotowaniami. Dzieci , które muszą pozostać w domu też mogły by się włączyć w świąteczne zamieszanie przy okazji zdobywając wiedzę matematyczną :-).

    Przedstawiamy dwie propozycję zabaw dla przedszkolaków.

    Matematyka małego kucharza

    1. Przygotujcie  6 różnych garnków.

    2. Ustawcie garnki parami tak jakby miały iść na wycieczką – Ile jest par ?

    3. Ustawcie garnki od najmniejszego do największego

    4. Zbudujcie wieżę tak aby na dolę był największy garnek , a na górze najmniejszy. Wielkie brawo jak się udało i wieża się nie przewróciła.

    5. Przyjrzyjcie się garnkom, czy oprócz wielkości , czym się jeszcze różnią. Spróbujcie podzielić garnki na rodzinki np; rodzinka garnków z czarnymi uszami, garnki z rączką itp

    6. Garnkowy potwór – wyobraźcie sobie, że garnki są klockami. Wykorzystajcie wyobraźnie i zbudujcie najstraszliwszego potwora jaki przyjdzie Ci do głowy. Pochwalcie się domownikom , powiedźcie o swoim stworku np: Co potrafi robić ? Dlaczego jest taki groźny ? Skąd pochodzi ?

    7.  Czas kończyć zabawę , odłóżcie wszystkie garnki na miejsce.

    Miasteczko

    1 Użyjcie  4 rolek po papierze toaletowym. Do naszej zabawy przydadzą się również klocki. Potrzebne będą 4 klocki.

    2 Wyobraźcie sobie, że rolki papieru to domki, klocki natomiast to mieszkańcy. Nadajcie, każdemu klockowi imię i przydzielcie mu odpowiedni domek.

    3. Ustawcie domki w dowolny sposób ale określcie, który domek jest pierwszy, który drugi, trzeci i czwarty.

    4. Wspólnie spróbujcie ułożyć opowieść o miasteczku , w którym stoją Wasze wyjątkowe domki;

    Miasteczko nazywa się ….( wymyślcie nazwę ) Jest to wyjątkowe miejsce, w którym mieszka tylko czworo wyjątkowych mieszkańców. W pierwszym domku mieszka ..( imię pierwszego mieszkańca, które wybraliście ), w drugim domku mieszka …, trzeci domek jest własnością ….,  a czwarty zajmuje …. Właściciele domku pierwszego i trzeciego bardzo się lubią i często spotykają się na kawie. Lokatorzy domku drugiego i czwartego razem pracują w …. ( wymyślcie ). Był piękny letni dzień.  Mieszkaniec domku pierwszego opalał się przed swoim domkiem. Właściciel domku drugiego, był na dachu ponieważ podczas ostatniej ulewy dach przeciekał i woda zalała sufit. Lokator domku trzeciego robił porządek w ogródku za domem, a …. (imię ) , który mieszkał w czwartym domku smacznie spał w środku na kanapie.  Innego dnia wszyscy mieszkańcy wybrali się  na urodziny do …..                                 

    Wiem , że macie bardzo  dużo różnych pomysłów na to co się wydarzyło w miasteczku. Życzę miłej zabawy. Pamiętaj aby po skończonej zabawie odłożyć rolki papieru na miejsce.

     

    Matematyczna rysowanka

    Dzisiaj trochę nietypowa propozycja dla młodszych i starszych – Matematyczna rysowanka.

    1. Przypomnij sobie jak wyglądają figury geometryczne. Jeżeli nie pamiętasz poproś Rodziców o narysowanie na kartce następujących figur : kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt.

    2. Przygotuj czystą kartkę i w dowolnym kolorze kredkę.

    3. Zamknij oczy i na kartce narysuj 10 kropek.

    4 . Otwórz oczy. Przyjrzyj się jak narysowane są kropki. Spróbuj łącząc kropki w dowolny sposób narysować znane figury geometryczne.

    5. Policz ile udało Ci się narysować figur.

    6. Możesz wykorzystać tę zabawę jako grę i zagrać z rodzeństwem , Rodzicem. Komu uda się narysować większą ilość figur ?

     

    Cebulka ubieranka0

    Do zabawy zaproś rodzeństwo albo kogoś z dorosłych, a najlepiej wszystkich domowników 🙂

    1. Gracze muszą mieć swobodny dostęp do swojej szuflady.

    2. Policzcie ile każdy z Was ma na sobie części garderoby i postarajcie się, aby każdy miał taką samą ilość ubrań, tylko pamiętajcie, aby Wam nie było ani za ciepło, ani za zimno lecz w sam raz :).

    3. Grę rozpoczyna najmłodszy gracz, wydając polecenie z zakresu ubrania elementu odzieży np.  „załóżmy koszulki z krótkim rękawkiem”. Każdy z graczy wykonuje te zadanie zakładając na siebie jedną koszulkę z krótkim rękawkiem.

    4. Kolejne zadanie podaje gracz przeciwny np. „zakładamy najdłuższe skarpetki”. Pamiętajcie, aby w zabawie posługiwać się następującymi pojęciami: najkrótszy, najdłuższy, grupy, cienki, szeroki, wąski, z długim rękawem, z krótkim rękawem, rozpinana z przodu, zapinany z tyłu itp.

    5. Pamiętajcie, że ubrania zakładamy na siebie warstwowo, czyli nic nie ściągamy tylko zakładamy jedno na drugie.

    6.  Zabawę można skończyć po założeniu ustalonej wcześnie liczbie ubrań, albo jeżeli jeden z graczy nie jest w stanie założyć na siebie kolejnego elementu ubrania.

    7.  Na zakończenie warto podejść do lustra i zobaczyć jak zabawnie wyglądacie. 

     

    Autorką pomysłów na nudę jest Pani Justyna Napiórkowska, nauczycielka edukacji przedszkolnej oraz mentor Akademii Talentów i Uzdolnień.

     

    Polecane artykuły:
    Szybki kontakt

    Jeśli mają Państwo jakieś pytania, sugestie, zapraszamy do kontaktu. Odpowiemy najszybciej jak będzie to możliwe

    Not readable? Change text. captcha txt