Od września 2018 roku zostały rozpoczęte działania mające na celu uruchomienie trzech ważnych miejsc – otwartych i dostępnych dla rodziców, dzieci,  starszych uczniów i nauczycieli – Ośrodków Wspierania i Rozwoju (OWiR) przy Akademii Talentów i Uzdolnień.  Są one częścią programu Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej.

W zespole psychologów i pedagogów wypracowano koncepcję działania OWiR.

OWiR to:

owsir_podzia

W zespole psychologów i pedagogów wypracowano koncepcję działania OWiR.

employees

Magdalena Paszkiewicz

koordynator, PPP nr 4

employees

Anna Cieślik

Instytut Psychologii UWr,

employees

dr Justyna Kuświk

Instytut Psychologii US, LO nr 16

employees

dr Maria Grygier-Frąckiewicz

PPP nr 9

employees

Agnieszka Ratajczak-Mucharska

ZS nr 1

pexels-photo-390426

Idea Ośrodka

Idea OWiR zakłada holistyczne wspieranie  młodzieży uzdolnionej i wsparcie psychologiczno-pedagogiczne nakierowane na rozwijanie potencjału podopiecznych.
Ken Robinson, Geralda Huther, Uli Hauser, Krzysztof J. Szmidt, Jesper Juul – to wybitni specjalisci, których myślenie i propagowane przez nich wartości są nam bliskie.

Metaforycznie można powiedzieć, że model wspierania uzdolnień przyjęty w ATiU, a więc i w Ośrodku, przybrał kształt dwóch kolumn stojących na cokole i zwieńczonych portalem. Cokół symbolizuje wspieranie potencjałów rozwojowych małych dzieci,  portal  sukces  edukacyjny, zawodowy/osobisty, kolumny zaś  różne drogi osiągania sukcesu.

Chcemy, aby w Ośrodku znaleźli wsparcie zarówno uczniowie utalentowani, o skrystalizowanych zainteresowaniach i jasno określonym celu, jak i Ci o wysokich potencjałach rozwojowych, ale dopiero poszukujący swojej drogi i pasji.

Co jest dla nas ważne?

  • Wspieranie potencjałów rozwojowych dzieci i młodzieży – egalitarne podejście do uzdolnień.
  • Wsparcie w rozwiązywaniu  trudnych sytuacji społecznych, adaptacyjnych, szkolnych – trudności w procesie rozwijania potencjału uczniów zdolnych.
  • Rodzice a małe dziecko z wysokim potencjałem –  wspierania rozwoju emocjonalnego i twórczego.
  • Wsparcie rodziców i nauczycieli  w budowaniu dobrych relacji z uczniem uzdolnionym i utalentowanym – komunikacja, motywowanie, potrzeby, kompetencje społeczne.
  • Projektowanie indywidualnych ścieżek rozwoju młodzieży starszej.
kids-2985782_1280

Potencjał – rozpoznawanie i rozwijanie

  • Odkrycie i rozwijanie potencjału jest ściśle związane z pozytywnymi emocjami, które uruchamiają wewnętrzną motywację do działania. Człowiek działający zgodnie ze swoimi predyspozycjami doświadcza satysfakcji (stan flow-przepływ), która staje się nagrodą wewnętrzną i sprzyja kontynuowaniu działania. W ten sposób rozwija się pasja, która automatycznie uruchamia w jednostce chęć ciągłego doskonalenia się.
  • Bliska jest nam koncepcja eudajmonii, zgodnie z którą doświadczana przez człowieka przyjemność ma głębszy sens i wychodzi poza czysty hedonizm. Jej istotą jest zadowolenie wynikające z rozwijania i kultywowania cnót, a treścią – dążenie jednostki do doskonałości, czyli najlepszego stanu jaki może ona osiągnąć przy swojej ludzkiej naturze.
  • Szukając potencjału we wrodzonych właściwościach jednostki zwraca się uwagę przede wszystkim na różnego rodzaju zdolności, np. inteligencję i jej rodzaje, typy umysłu, zdolności specjalne, zdolności twórcze, cechy temperamentu, sprawność fizyczną czy styl emocjonalny działania mózgu. Każda z tych właściwości może leżeć u podstaw indywidualnych preferencji i zainteresowań, które są istotne dla podejmowanych decyzji o zaangażowaniu.
  • Odkrycie i rozwinięcie osobistego potencjału może odbywać się poprzez doświadczanie silnych, pozytywnych emocji powiązanych z daną aktywnością. Innym „narzędziem” jest wykorzystanie metody prób i błędów, w której podejmowana aktywność będzie dawać obserwowalne efekty emocjonalne i motywacyjne.
  • Potencjał można rozumieć jako talent, czyli wrodzone ponadprzeciętne w stosunku do grupy rówieśniczej zdolności lub zasoby osobiste, czyli wszelkie wrodzone i nabyte właściwości umożliwiające efektywne funkcjonowanie.
  • Niejednokrotnie talent czy specyficzne właściwości temperamentu ujawniają się już od wczesnych lat życia, np. zdolności artystyczne, sprawność fizyczna, zdolności językowe, wytrzymałość, szczególna wrażliwość sensoryczna, niski poziom lęku itd., co ma znaczenie zarówno dla późniejszych decyzji dotyczących planowanej kariery zawodowej, jak również dla przyjęcia określonego stylu życia. W przypadku osób o wyraźnie zidentyfikowanych zdolnościach i właściwościach zdeterminowanych biologicznie wyniki obserwacji, samoobserwacji i rezultaty badań testowych prowadzonych przez psychologa są zazwyczaj spójne. Osoby takie często uzyskują wyniki ponadprzeciętne (w stosunku do norm grupowych) w zakresie wybranych zdolności lub cech.
  • Zaś przez zasoby osobiste prof. Anna Brzezińska rozumie wszelkie kompetencje, umiejętności, wiedzę i doświadczenia stanowiące wynik rozwoju jednostki. Tak więc na każdym etapie rozwoju jednostka dysponuje swoistym kapitałem początkowym, który jest podstawą do zdobywania nowej wiedzy i kształtowania dalszych umiejętności. W tym podejściu również podkreśla się znaczenie przekonania na temat siebie oraz ukształtowanych przekonań na temat sprawstwa i poczucia wpływu na zdarzenia jako ważnych czynników leżących u podstaw adaptacji do nowych ról, zadań i wymagań.

[1]1 Na podstawie: Oleszkowicz A., Cieślik A. „Praca psychologa z młodzieżą nad rozpoznawaniem potencjału” (w): Podstawy psychologii wychowania, red. Liberska H., Trempała J., Wydawnictwo PWN (w druku)

Beneficjenci

Dział dla rodzica

obecnie brak materiałów

Szybki kontakt

Jeśli mają Państwo jakieś pytania, sugestie, zapraszamy do kontaktu. Odpowiemy najszybciej jak będzie to możliwe

Not readable? Change text. captcha txt