Gry dla dzieci 7-8 lat
Gry wymagające refleksu i spostrzegawczości wzbudzają ogrom emocji wzmacnianych poprzez rywalizację. Paradoksalnie często zwalniają rodzica z pokusy „kombinowania” jak umożliwić dziecku wygranie, ponieważ dzieci znacznie lepiej od dorosłych radzą sobie z takimi wyzwaniami. W sposób naturalny wzmacnia to dziecięcą samoocenę, jednocześnie wzmacniając umiejętności niezbędne w procesie edukacji: koncentrację uwagi, pamięć i spostrzegawczość. Nam dorosłym, również przyda się taki trening: naukowcy już dawno dowiedli neuroplastyczności naszego mózgu, co oznacza, że zachowuje on dobrą formę gdy poddajemy go systematycznym ćwiczeniom.
Proste instrukcje, krótki czas rozgrywki i regrywalność (czyli zachowanie atrakcyjności po kilku rozgrywkach) są dodatkowymi atutami tych gier.
DUSZKI spostrzegawczość, refleks
Liczba graczy: 2-8 osób
Wiek gracza: 8+
Czas gry: ok. 20 minut
https://www.youtube.com/watch?v=xIlTUo5swR4
ZLOT CZAROWNICE spostrzegawczość, refleks
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 min.
https://www.youtube.com/watch?v=eLmCSwg1HqA
SPEED JUNGLE lub PRAWO DŻUNGLI spostrzegawczość, refleks
Liczba graczy: 2 – 10 osób
Wiek: od 7 lat
Czas gry: ok. 10 – 15 minut
https://www.youtube.com/watch?v=BIDAmKACuqY
https://www.youtube.com/watch?v=Q9AWrnukRhg
5 SEKUND (wersja JUNIOR) spostrzegawczość, refleks
Liczba graczy: 3-6
Wiek: 7+
Średni czas rozgrywki:15-20 minut
http://www.mamawdomu.pl/2015/04/5sekund.html
BRAIN BOX spostrzegawczość, pamięć
Liczba graczy: 1-8 lub więcej
Średni czas rozgrywki: 10 minut
http://www.matematyka.wroc.pl/grystrategiczneilogiczne/matematyka-brainbox
SEN spostrzegawczość, pamięć
Liczba graczy: 2-5
Średni czas rozgrywki: 10-60 minut
Wiek graczy: od 8 lat
https://www.damagier.pl/gry-planszowe/sen-recenzja/
CHYBA ŚNISZ kooperacyjna gra pamięciowa
Liczba graczy: 2-8
Średni czas rozgrywki: 10 minut
Wiek graczy: od 8 lat
https://www.damagier.pl/gry-planszowe/chyba-snisz-recenzja/
Gry wymienione poniżej rozwijają przede wszystkim wyobraźnię i empatię. W czasach gdy tak wiele kontaktów (a w czasie pandemii: właściwie wszystkie) przenoszą się do wirtualnego świata, bardzo ważne jest aby dzieci i młodzież nieustannie trenowały tzw. kompetencje miękkie, czyli umiejętności społeczne, komunikacyjne, rozpoznawanie emocji, komunikację niewerbalną. Emotikon w SMS nie zastąpi prawdziwej mimiki w realu, a z odczytywaniem ekspresji emocjonalnej coraz więcej młodych osób ma problem. Cenne jest również poszerzanie słownictwa, które dzieje się mimochodem. W czasach gdy coraz mniej dzieci sięga po książki, każda forma aktywności umożliwiająca poznawanie nowych słów, trening umiejętności definiowania i rozumienia pojęć, rozumienia metafor, analogii a także znajomość przysłów i popularnych fraz – to bezcenne ale i całkowicie „bezbolesne” doświadczenia edukacyjne.
DIXIT wyobraźnia, integracja, empatia
Liczba graczy: 3 – 6 osób (istnieje też wersja na 12 os)
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 30 minut
http://dziecitestuja.pl/dixit-wyobraznia-nie-ma-granic/
JAK TO WTEDY BYŁO? Pamięć; integracja
liczba graczy: od 2 do 12
wiek: od 6 lat
czas gry: ok. 60 min
https://www.youtube.com/watch?v=R2eK68CfAHw
To szczególnie cenna gra, która daje pretekst do spotkania całej rodziny, łącznie z Seniorami. Instrukcja jest banalnie prosta – gra opiera się na opowiadaniu i zapamiętywaniu. Nikt nie zostaje pominięty, każdy ma szansę opowiedzieć własną historię i dzięki temu każdy trenuje umiejętność opowiadania. Uczestnicy w przyjaznej atmosferze będą odkrywać i dzielić się rodzinnymi wspomnieniami. Gra zawiera karty z fotografiami retro, które w zabawny sposób, na zasadzie skojarzeń zachęcają do opowieści.
KALAMBURY (Alexander) komunikacja niewerbalna, improwizacja, integracja
Wiek: od 7 lat
Liczba graczy: 2-3 drużyny (liczebne wg uznania)
http://swiattomskiego.pl/2017/03/kalambury-vs-nie-smiej-sie-alexander.html
Kalambury są szczególnie wdzięczną formą trenowania komunikacji niewerbalnej, i uwaga! da się też grać on line! Pod warunkiem posiadania kamery i platform umożliwiającej udział na wizji kilku osób (np. ZOOM, teams). W wersji bardziej zaawansowanej technologicznie (możliwość udostępniania ekranu) można też grać w kalambury rysunkowe.
GRA NA EMOCJACH: empatia, komunikacja niewerbalna, integracja, poszerzanie słownictwa
wiek: 10-110 lat
liczba graczy: 3-10
czas gry: 20 minut
https://blognawolnyczas.blogspot.com/2017/03/gra-na-emocjach-bo-w-zyciu-liczy-sie.html
GENIUSZ , logiczne myślenie
Liczba graczy: 1 – 4 osoby
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 30 – 45 minut
https://www.youtube.com/watch?v=eTrBNki8t6s
SABOTAŻYSTA kooperacja, logiczne myślenie
Liczba graczy: 3 – 10 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 30 minut
http://www.sabotazysta.pl/
ESCAPE ROOM (Wyd. EPPE) kooperacja, logiczne myślenie
UWAGA Możliwość rozgrywki już w pojedynkę
Przedział wiekowy: od 8 lat
Liczba graczy: 1+
Czas gry ok. 15 minut
https://www.youtube.com/watch?v=9sxA6X_K8IU
CLUEDO HARRY POTTER logiczne myślenie, szczególna gratka dla fanów Harrego Pottera
Liczba graczy: 3 – 5 osób
Wiek: od 8 lat
Czas gry: ok. 30 minut
https://www.youtube.com/watch?v=ihR4pJGNVe8
CLUEDO logiczne myślenie
http://przystanekplanszowka.pl/2017/11/cluedo-recenzja.html
PANDEMIA – kooperacja, logiczne myślenie
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 60 minut
https://www.youtube.com/watch?v=QmQ3MCxpzOQ
JEDNYM SŁOWEM (gra słowna, kooperacyjna)
Liczba graczy: 3-7
Średni czas rozgrywki: 20 minut
Wiek gracza: 8+
https://www.damagier.pl/gry-planszowe/jednym-slowem-recenzja-rebel/
UNLOCK! WIELKA UCIECZKA
3 fascynujące przygody w jednym pudełku
Liczba graczy: 2 – 6 osób
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 45 – 75 minut
http://przystanekplanszowka.pl/2017/04/unlock-escape-room-rzut-okiem.html
KONCEPT gra słowna, integracyjna, jeśli zrezygnujemy w punktacji indywidualnej może być grą kooperacyjną, trochę inna wersja kalamburów
Liczba graczy: 4 – 12 osób
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok. 30 – 40 minut
http://mlodygiercownik.pl/2016/12/30/recenzja-gry-planszowej-koncept/