Gry dla starszych od 12-14 lat
Nastolatki bywają dużo bardziej samowystarczalne w organizowaniu sobie czasu wolnego. Swobodniejszy dostęp do mediów społecznościowych (legalna rejestracja konta na facebooku od 13 r.ż.), często powiązany ze swobodniejszym dostępem do technologii (własny smartfon, a nawet laptop) stają się znaczącą konkurencją wobec propozycji spędzenia czasu z rodzicami i resztą rodziny (zwł młodsze rodzeństwa bywa mało atrakcyjne). Jest to okres, w którym szczególnie mocno zauważymy jak procentują nasze działania wychowawcze i nawyki wdrożone we wcześniejszych etapach dzieciństwa naszych pociech. Najprawdopodobniej doświadczenie wspólnego spędzania czasu, zaprocentuje także po wejściu w okres nastoletni. Dodatkowo młodzież, która zachowała w pamięci czas spędzony przy planszówkach jako pozytywne wspomnienie, może zachęcać swoich rówieśników do podobnej aktywności. Szczególnie istotne wówczas będzie stopień atrakcyjności gry: dla jednych będzie to nieskomplikowana instrukcja, proste zasady gry oparte na rywalizacji – i tu wciąż będą się sprawdzać gry wymienione wcześniej (zwł.: 5 sekund, speed jungle etc). Dla starszej młodzieży atrakcyjniejsze jednak może być wyzwanie intelektualne, tajemnica i możliwość współpracy. Dość niedawno pojawiły się na naszym rynku gdy logiczne naśladujące escape roomy-pokoje zagadek. Gry karciane, lub atrakcyjniejsze wersje, zawierające gadżety charakterystyczne dla realnych pokojów (np. czasomierze, klucze, zamki szyfrowe) – w czasie pandemii mogą stanowić godną (i tańszą) alternatywę wyjścia do escape roomu.
ESCAPE ROOM (Fox Games) kooperacja, logiczne myślenie
UWAGA Możliwość rozgrywki już w pojedynkę
Te gry są jednorazowe, ale niczego nie będziecie w nich niszczyć. To oznacza, że możecie je potem odsprzedać lub pożyczyć znajomym.
Liczba graczy: 1-6.
Wiek: od 12 lat
Wersje:
ESCAPE ROOM: ATAK NA LONDYN
ESCAPE ROOM: SKOK W WENECJI
ESCAPE ROOM: PODRÓŻ W CZASIE
ESCAPE ROOM. TAJEMNICA ELDORADO
https://www.damagier.pl/gry-planszowe/escape-room-w-kieszeni-fox-games-recenzja/
T.I.M.E Stories kooperacja, logiczne myślenie
UWAGA: wysoka cena!
Liczba graczy: 2 – 4 osoby
Wiek: od 14 lat
Czas gry: ok. 90 – 180 minut
Połączenie gry planszowej i fabularnej.
https://www.hulahop.pl/wiadomosc/gra-przygodowa-time-stories-ktore-scenariusze-warto-kupic/8304/
https://kaimada.znadplanszy.pl/2020/01/09/t-i-m-e-stories-moj-ranking-dodatkow/
https://www.youtube.com/watch?v=5Dug3n39cSk
EXIT (Galakta) kooperacja, logiczne myślenie
UWAGA: Te gry są jednorazowe i niektóre elementy mogą ulec zniszczeniu. (koszt gry ok. 50zł, koszt wejścia do pokoju ESCAPE ROOM ok. 120zł)
Liczba graczy: 1 – 6 osób
Czas gry: ok. 45 – 90 minut
Wersje:
CHATA W LESIE,
TAJEMNICZE LABORATORIUM
GROBOWIEC FARAONA
ZAPOMNIANA WYSPA,
STACJA BADAWCZA
ZAKAZANY ZAMEK.
https://zagrano.pl/recenzja-exit-od-galakty-escape-room-na-planszy/
https://www.youtube.com/watch?v=_X_ly2zCVdA
https://www.damagier.pl/gry-planszowe/exit-tajemnicze-laboratorium-recenzja/
ESCAPE ROOM THE GAME (TREFL) kooperacja, logiczne myślenie
UWAGA: wysoka cena! (3 gry w pudełku)
Nie jest to gra jednorazowa. Brakujące/wykorzystane w trakcie rozgrywki elementy można pobrać z tej strony: https://escaperoomthegame.com/pl-pl
i wydrukować, w ten sposób odzyskując 100% funkcjonalności gry.
Ilość graczy: 3-5
Czas trwania: 60 minut
http://planszowewojny.blogspot.com/2018/06/escape-room-game.html
LABORATORIUM CHEMICZNE –
zestaw mały chemik dla eksperymentatorów, rozwijają ciekawość poznawczą, stanowią świetny wstęp no nauk ścisłych i przyrodniczych
istnieją różne warianty, część zalecana dla dzieci od lat 12
EGO EMOCJE empatia, integracja, poszerzanie słownictwa
liczba graczy: 1-6
wiek gracza: 12+
Czas gry: 20-60 min
http://wypowiemsie.pl/publicystyka-ego-emocje-i-ego-czyli-zabawa-dla-kazdego/
PANDEMIC: CZAS CTHULHU – kooperacja, logiczne myślenie
Liczba graczy: 2 – 4 osoby
Wiek: od 14 lat
Czas gry: ok. 40 minut
https://www.youtube.com/watch?v=lEuK_Zw2sSg
TAJNIACY gra słowna; kooperacja
liczba graczy: od 2 do 8 (wersja dla 2 osób: „Tajniacy DUET”)
wiek: od 14 lat
czas gry: ok. 10 min.
https://boardtime.pl/2016/01/tajniacy-scisle-tfajna-gra-slowna-recenzja.html
DECRYPTO gra słowna; kooperacja
wiek: od 12 lat
Liczba graczy: 3-8
Średni czas rozgrywki: 30 minut
https://www.damagier.pl/gry-planszowe/decrypto-recenzja/
TABOO gra słowna;
Liczba graczy: 4 – 12 osób
Wiek: od 13 lat
Czas gry: ok. 60 minut
http://www.rebel.pl/product.php/1,304/462/Taboo-edycja-polska.html
KOMIKSY PARAGRAFOWE dla młodszych
To propozycja dla „samotnych wilków”, ceniących sobie własne towarzystwo i wyzwania intelektualne. Młodszym dzieciom może się przydać wsparcie Dorosłego, lub rówieśnika.
CZTERY ŚLEDZTWA SHERLOCKA HOLMESA
RYCERZE DZIENNIK BOHATERA
MYSTERY
HOKUS POKUS
TECHNOMAGOWIE
https://www.youtube.com/watch?v=3cOS8jpEvuA
https://blognawolnyczas.blogspot.com/2018/05/komiksy-paragrafowe-dla-modszych-cztery.html
https://mlodygiercownik.pl/2018/03/08/recenzja-gry-paragrafowej-technomagowie/
http://foxgames.pl/hokusipokus
ESCAPE ROOM Harry Potter – interaktywna zabawa on line w angielskiej wersji językowej
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSflNxNM0jzbZJjUqOcXkwhGTfii4CM_CA3kCxImbY8c3AABEA/viewform?fbzx=5771129364569462375
INTERAKTYWNA GRA KSIĄŻKOWA (książki paragrafowe)
UWAGA: konieczność grania ze smartfonem/PC
Liczba graczy: 1
Średni czas rozgrywki: zróżnicowany
Wiek gracza: 12+ (umowne)
Wersje:
DZIENNIK 29
https://www.damagier.pl/gry-planszowe/dziennik-29-recenzja/
DZIENNIK 29 PRZEBUDZENIE
https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2020/03/17/dziennik-29-przebudzenie-ksiazka-gra-opinie/
ESCAPE ROOM Harry Potter – interaktywna zabawa on line w angielskiej wersji językowej
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSflNxNM0jzbZJjUqOcXkwhGTfii4CM_CA3kCxImbY8c3AABEA/viewform?fbzx=5771129364569462375